Pages

Thursday, December 16, 2010

Cats and Paracetamol

Pada suatu hari, kucing saya jatuh sakit, mungkin demam. Bila kucing hampir dengan ajal mereka, mereka suka baring di tempat sejuk seperti tepi longkang. Mereka akan hilang sama sekali keinginan untuk bermain riang bersama anda. Kerna aku sayang kepada kucing itu, aku telah memberikannya makan Panadol yang ditumbuk halus. Beberapa hari kemudian malangnya, kucing itu mati juga dalam keadaan yang agak tragik. Mulutnya mengalir darah dan badannya kejang dan kaku. Malam itu juga, kira-kira jam 11.30 malam, aku menguburkan kucing itu ditengah hujan, hampir tengah malam. Kucing itu bernama Kojira. Masa itu aku ingat kematian dia disebabkan sakit semata-mata.

And tonight, I've just learned that paracetamol or acetaminophen is lethal to cats!

When we consume paracetamol, it it used to relief pain, headaches and muscle aches. But for cats, it is EXTREMELY TOXIC. This is due to the fact that cats lack the glucuronyl tranferase enzymes to safely break paracetamol down. Thus, even a small portion of paracetamol is enough to kill a cat. It's that fatal.

So if you have cats, please DON'T EVER feed them paracetamol. It will kill them or at least make them die faster.

I'm so sorry, cat. It wasn't my intention.



Source: The Canadian Veterinary Journal

8 Comments:

Anonymous said...[Reply]

aku pernah buat perkara yang sama dan dia mati dalam keadaan yang sama

Valossa Vicious said...[Reply]

Mungkin tidak sesuai untuk High 5, kan?

Lesson to be learnt, bro.

Miss Lemon said...[Reply]

uh? kesian...
T_T

belle said...[Reply]

sumpah kesian (T_____________________T)

Qiez AR said...[Reply]

:o murderer!
oh tidak, kesiannya beliaw.

Valossa Vicious said...[Reply]

@Everyone

Poor cat. Sob sob... I hope I was forgiven.

za said...[Reply]

hahah.. kasehan.. kamu pembunuh.. akta 1473. (akta ni wujud ke)

Valossa Vicious said...[Reply]

Wujud kot hahahha